Kjøretøy, Forhandlere og Behandling av Personopplysninger
Dette avsnittet beskriver hvordan vi behandler dine personopplysninger i forbindelse med ditt kjøretøy – før, under og etter kjøpet – samt ved kontakt med autoriserte forhandlere. Informasjonen i dette avsnittet supplerer vår personvernerklæring og har som mål å gi et tydelig bilde av hvordan vi oppfyller våre forpliktelser i henhold til personvernforordningen (GDPR).
Dette inkluderer også informasjon om hvordan dine personopplysninger behandles av forhandlere. I Sverige samarbeider vi med ca. 34 forhandlere for å tilby person- og nyttekjøretøy samt reservedeler.
Om forhandlernes behandlingsansvar og deres juridiske rolle
Vi har inngått samarbeidsavtaler med våre forhandlere hvor vi deler opplysninger med forhandleren for blant annet å forbedre produkter og tjenester, styrke kundeopplevelsen, markedsføre tjenester og sikre kvalitet i virksomheten. Dette innebærer at vi og forhandleren er felles behandlingsansvarlige for enkelte behandlinger. Det rettslige grunnlaget for behandlingen i slike tilfeller er berettigede interesser i å kunne markedsføre seg, sikre kundetilfredshet og håndtere garantikrav.
Merk at dette ikke er en uttømmende beskrivelse av forhandlerens behandling av personopplysninger. En autorisert forhandler og Renault er to separate selskaper. Forhandlere kan samle inn ytterligere personopplysninger eller bruke dem til andre formål innenfor rammen av sin egen virksomhet. For mer detaljert informasjon, vennligst kontakt den aktuelle forhandleren direkte.
Om aktivering og konfigurering av dine digitale tjenester:
Noen tilkoblede tjenester og innebygde applikasjoner kan kreve behandling av posisjonsdata. Ditt samtykke innhentes før dataene behandles. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket og stanse behandlingen. For enkelte elbiler vil du bli bedt om å oppgi mobilnummeret ditt når du kobler telefonen til kjøretøyet for å kunne motta meldinger om batteristatus. Du kan styre betingelsene for å motta meldinger og velge å ikke motta dem under fanen "Mine meldinger".
Informasjon om aktivering av tjenester, deling av dine data og deaktivering.
Formål med behandlingen av dine personopplysninger
Vi behandler dine personopplysninger for å kunne håndtere hele livssyklusen til kjøretøyet ditt, fra interesseregistrering og prøvekjøring til levering, service, bruk av tilkoblede funksjoner og eventuelle reklamasjoner. Vi bruker også opplysningene for å forbedre sikkerhet, kvalitet og utvikle nye produkter, samt for å oppfylle lovpålagte krav som rapportering til myndigheter.
Dette inkluderer blant annet håndtering av kjøretøybestillinger, sporing, leasingavtaler, verkstedsbesøk, bruk av apper i kjøretøyet, digitale tjenester, kundestøtte, teknisk diagnostikk samt kommunikasjon om service og garantier.
Behandlingen skjer spesielt med følgende formål:
- For å håndtere forespørsler om prøvekjøring og kontakter med forhandlere, inkludert registrering av interesse, booking, tilbud og besøk hos forhandler.
- For å kjøpe og levere kjøretøyet samt tilhørende utstyr og tjenester.
- For å opprette, administrere og følge opp leasingavtaler, betalinger og avslutning.
- For garanti og reklamasjoner som garantisaker, kundestøtte og eventuelle reklamasjoner.
- Sikre din sikkerhet på veien, for eksempel nødanrop, kollisjonsrisikovarsling, kjørefallsvarsling, fartsgrenser og automatisk nødbremsing.
- For å håndtere service, reparasjon og ettermarkedstjenester, som servicehistorikk, vedlikehold, verkstedbesøk, kundestøtte, bestillinger og samarbeid med verksteder.
- For å tilby tilkoblede tjenester og apper, som navigasjon, batteristatus (for elbiler), digitale vedlikeholdspåminnelser, fjernstyring av ekstrafunksjoner eller sporing ved tyveri.
- For å muliggjøre teknisk support og forbedre bilens funksjonalitet, inkludert diagnostikk, oppdateringer av programvare og forbedringer av sikkerhet, ytelse og brukeropplevelse.
- For å samle inn og analysere bruksdata fra bilen, for eksempel kjørelengde, kjørevaner, bruk av multimedia og lade-status ved elbil – alt med det formål å utvikle nye tjenester og forbedre eksisterende produkter.
- For å kommunisere med deg som kunde, for eksempel gjennom meldinger på bilens skjerm, påminnelser om service eller annen informasjon som gjelder din bruk av bilen eller dine avtaler.
- For å oppfylle rettslige forpliktelser, for eksempel rapportering til Statens vegvesen eller informasjonskrav knyttet til produktansvar, sikkerhet, tilbakekallelse av kjøretøy på grunn av kvalitetsproblemer og andre avtalepliktige forpliktelser.
- For å styrke kjøretøy- og brukersikkerhet, ved å oppdage tekniske feil, forbedre systemer og iverksette forebyggende tiltak.
Hvilke personopplysninger vi samler inn og hvordan
- Personnummer, for- og etternavn, kontaktopplysninger, telefonnummer, e-post og unikt kundenummer
- Opplysninger knyttet til bilproduksjon og billeveranse, som sporing fra produksjon til levering, registreringsforespørsel, produktinformasjon, garanti, utvidet garanti og reklamasjoner
- Betalings- og transaksjonsinformasjon, som betaling og rabatt. MFS som har ansvar for leasingavtalen, samler inn finansiell informasjon, kredittverdighet, avtalevilkår
- Opplysninger knyttet til vårt kundeforhold, spesielt våre kontakter og avtaler som ordrehistorikk, ettermarked, serviceavtaler, konkurranser og kontakt med kundeservice
- Opplysninger om kjøretøyet ditt, som merke, modell, registrering, VIN-nummer (Vehicle Identification Number), leveringsdato
- Opplysninger knyttet til reparasjoner, verkstedbesøk og support
- Din posisjonsinformasjon (ditt samtykke innhentes når det kreves av regelverket)
- Opplysninger om bruken av kjøretøyet, som kjørelengde, reiser, bruk av multimedia og tilkoblede tjenester
- Hvis du har et tilkoblet kjøretøy, opplysninger som gjør det mulig å kontrollere kjøretøyet og eventuelt batteriet (lås/opplåsning, forhåndskondisjonering og ladning av batteriet)
- Informasjon relatert til servicehistorikk, kjøremodus som odometer, bruk av kontrollere, akselerasjon, bremsing, advarselsmeldinger, parkeringsassistent, tilkoblede tjenester og applikasjoner ombord
- Opplysninger som er nødvendige for å gjennomføre lojalitetsprogrammer, kampanjer, studier og undersøkelser (f.eks. dine kjøretøypreferanser)
- Opplysninger som gjelder dine digitale profiler (online-kontoer)
Vi samler in personopplysninger:
- Når du kontakter oss eller kundeservice via et online-skjema, e-post, telefon, chat eller på annen måte,
- Når du prøvekjører et kjøretøy,
- Når du kjøper et kjøretøy eller en tjeneste,
- Når du leier et kjøretøy (via MFS),
- Når du besøker et verksted,
- Når du bruker et tilkoblet kjøretøy,
- Når du oppretter en brukerkonto for å få tilgang til våre tjenester fra datamaskinen eller smarttelefonen din,
- Fra Statens vegvesen,
- Gjennom andre selskaper i vår gruppe eller samarbeidspartnere, autoriserte forhandlere og verksteder.
Vær oppmerksom på at stedsinformasjon og visse data fra tilkoblede tjenester bare behandles etter at du har gitt uttrykkelig samtykke, i samsvar med gjeldende regler.
Juridisk grunnlag for behandlingen
Behandlingen av dine personopplysninger skjer med hjemmel i ulike rettslige grunner avhengig av formålet med behandlingen:
- Oppfyllelse av avtale
Brukes når behandlingen er nødvendig for å inngå eller oppfylle en avtale med deg som kunde.
Eksempel: bestilling og levering av kjøretøy, håndtering av serviceavtaler, garantiforpliktelser, fjernstyrte tjenester i bilen (f.eks. fjernstyrt klimaanlegg), kundesupport og kommunikasjon om tjenester relatert til kjøretøyet ditt. - Juridisk forpliktelse
Når vi er pålagt ved lov å behandle visse opplysninger.
Eksempel: rapportering til Statens vegvesen, bokføringsplikt, produktansvar eller andre myndighetskrav. - Samtykke
Behandlingen skjer etter at du uttrykkelig har samtykket til det. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke.
Eksempel: behandling av posisjonsdata, visse funksjoner i apper, viss sporing eller personlig tilpassede funksjoner i tilknyttede tjenester. - Berettiget interesse
Når behandlingen er nødvendig for en berettiget interesse og dine interesser eller grunnleggende rettigheter ikke veier tyngre.
Eksempel: produkt- og sikkerhetsutvikling, oppfølging av kjøredata for forbedring av tjenester og kvalitet, forbedring av kundeopplevelse, samt informasjonsmeldinger relatert til kjøretøyet ditt.
Hvor lenge vi lagrer dine opplysninger
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formålene de ble samlet inn for, eller så lenge det kreves i henhold til loven.
Lagringstidene varierer avhengig av type opplysning og formål:
- Kjøpsavtaler og garantier: Lagres i løpet av bilens levetid og den perioden garantien varer, samt en viss tid etterpå for å håndtere eventuelle reklamasjoner eller framtidige behov.
- Servicehistorikk: Lagres i løpet av bilens levetid for å sikre korrekt vedlikehold og for å lette ved salg.
- Leieavtaler: Lagres i løpet av avtaleperioden og deretter i samsvar med lovkrav for regnskapsføring og finansiell rapportering.
- Appene ombord: Lagringstiden varierer avhengig av typen data og tjeneste. Noen data kan være kortvarige (f.eks. sanntidslokalisering for navigasjon), mens andre kan lagres lenger for analyse og forbedring (f.eks. diagnostikkdata). Spesifikk informasjon om lagringstider for disse dataene kan finnes i vilkårene for de enkelte appene/tjenestene.
Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Vi deler kun dine personopplysninger med nøye utvalgte underleverandører og samarbeidspartnere som er bundet av avtaler og taushetsplikt. Disse avtalene sikrer at opplysningene dine behandles på en sikker, ansvarlig og lovlig måte i samsvar med våre instruksjoner og gjeldende databeskyttelseslovgivning.
For ytterligere å beskytte ditt personvern har vi etablert klare rutiner og kontrollmekanismer som regelmessig følges opp. Dette innebærer at all håndtering av personopplysninger skjer med høyest mulig sikkerhetsnivå og i samsvar med prinsippene i GDPR.
Nedenfor finner du en liste over aktører og samarbeidspartnere som får tilgang til dine personopplysninger, samt sammenhenger og vilkår for datadeling.
- Renault SAS i Frankrike (bilprodusenten): som produsent og leverandør av merkene Renault, Dacia og Alpine.
Renault-gruppen består av ulike juridiske enheter i Frankrike og utlandet, ansvarlige for produksjon og distribusjon av kjøretøy og deler, samt salg av tilhørende tjenester som tilkoblede tjenester, vedlikehold, garanti og finansiering.
Vi deler bilrelaterte opplysninger med produsenten og deres underleverandører. Dette kan inkludere tekniske data for å muliggjøre diagnostikk, oppfyllelse av garantier, utvikling og forbedring av biler og systemer. Det kan også inkludere service- og garantiinformasjon for å opprettholde en global servicehistorikk og håndtere garantisaker.
I enkelte tilfeller kan Renault-gruppen og RN Nordic AB behandle dine personopplysninger som uavhengige behandlingsansvarlige.
- Forhandlere og verksteder: våre autoriserte forhandlere behandler dine personopplysninger ved kjøp, service eller reparasjoner. For at vi og forhandlerne skal kunne utføre våre oppgaver og opprettholde en komplett historikk for bilen din, må vi dele nødvendig og relevant informasjon med hverandre.
- Myndigheter: Vi kan være forpliktet til å utlevere personopplysninger til myndigheter dersom det kreves i henhold til lov, rettsavgjørelse eller annen rettslig prosess.
- Tjenesteleverandører: vi kan benytte eksterne tjenesteleverandører for å håndtere spesifikke deler av virksomheten vår, for eksempel IT-systemer, skytjenester, kundestøtte eller transporttjenester. Disse tjenesteleverandørene får kun behandle opplysningene dine i henhold til våre instrukser og er bundet av taushetsavtaler.
- Applikasjonsleverandører: informasjon fra tilkoblede biler som samles inn via innebygde applikasjoner for å tilby og forbedre tjenestene. Ved å bruke disse appene om bord, godkjenner og samtykker du i at dine personopplysninger samles inn og håndteres av disse applikasjonsleverandørene.
Dine rettigheter og hvordan du kontakter oss
Du kan når som helst utøve dine rettigheter i henhold til personvernforordningen (GDPR). Avhengig av sammenhengen og hvilke aktører som har håndtert dine personopplysninger (for eksempel RN Nordic AB, en forhandler, en samarbeidspartner eller en myndighet), kan det hende du må kontakte den aktuelle part direkte.
For en fullstendig beskrivelse av dine rettigheter, hvordan du går fram for å utøve dem, og kontaktinformasjon til oss og andre aktører, viser vi til seksjonen ”Dine rettigheter og hvordan du kontakter oss” i vår personvernpolicy.