Nå er en av Europas mest populære SUV-er lansert som ladbar hybrid. På under tre måneder har bilentusiasten Sverre Nordal bare fylt tanken én gang.

 

Da 63-åringen fra Lillesand skulle kjøpe sin forrige bil, falt valget på helelektrisk. Som ekte bilentusiast med over 30 biler i repertoaret, har han prøvd det meste.

Men uansett hvor fornøyd Sverre var med bilen, ble han ikke kvitt rekkeviddeangsten.

Med en forkjærlighet for Renault og fransk komfort, var han raskt på ballen da andre generasjon av populære Captur ble lansert som ladbar hybrid i vinter. Den gir han mulighet til å både kjøre elektrisk og på drivstoff, og kan lades fra det vanlige strømnettet.

Som en kompakt og praktisk SUV er Captur Plug-in hybrid ventet å bli en salgsvinner i Norge. Bare siden Captur ble lansert i 2013, har det blitt produsert 1,5 millioner biler.

Sverre var blant de første i Norge som kunne sette seg inn i den ladbare hybriden. Etter knappe tre måneders bruk, er han klar i talen:

– Nå har jeg kjørt veldig mange forskjellige biler, og den står ikke tilbake for noen av de dyrere bilene jeg har hatt. Jeg er virkelig 100 prosent fornøyd – den har alt, forteller 63-åringen ivrig.

 

Har fylt tanken én gang

Fra tidligere er Captur kjent som en liten og lettkjørt SUV med god plass, høy bakkeklaring og lekent design. Som ladbar hybrid kommer den nå med to elektriske motorer kombinert med en 1,6 liter bensinmotor. Det betyr at den har en elektrisk rekkevidde på inntil 65 km ved bykjøring, målt etter WLTP-syklusen. Den elektriske rekkevidden er 50 km ved blandet kjøring.

Basert på strømprisen betyr dette at du kan fullade batteriet hjemme til ca 9 kroner.

Hybridsystemet er direkte inspirert av Renaults Formel 1-ekspertise, hvor ingeniørene har utviklet helt egne hybridmotorer. Renault har tatt over 150 patenter på energigjenvinning-systemet til Captur Plug-in hybrid.

Statistikk viser at de fleste kjører under fem mil i hverdagen. Dette betyr at du kan kjøre fullelektrisk daglig og som hybrid når du skal ut på lengre turer.

Med andre ord slipper du å tenke på hvor mye strøm som er igjen. På langturer står du fritt til å lade på en ladestasjon – eller kjøre forbi og vinke til køen.

 

BESTILL PRØVEKJØRING

På to og en halv måned med 2500 km tilbakelagt, har Sverre Nordal bare fylt tanken én gang.

Dette inkluderer mye småkjøring av barnebarn i hverdagen og lengre turer på 12 mil tur-retur Risør. Da har han i snitt brukt 0,15 liter på mila.

– Det morsomste med bilen er bensintanken. Den blir jo aldri tom! Jeg tror ikke det blir mange besøk til bensinstasjonen i løpet av året, sier han.

 

LES MER OM CAPTUR PLUG-IN HYBRID